KOMMENTARSSVAR

anna om ANOTHER BEAUTIFUL DAY IN NEW YORK:
Hej! hittade din blogg av en slump när jag sökte på skolor i new york på google..haha :) Iaf, jag är super sugen på att åka över och plugga i new york, va över 2010 som aupair ett år och Älskar staden,känns som hemma.. tror du förstår känslan! men det är ju så svårt och veta vad för slags skola man ska välja osvosv, va inne på en ute på long island först men det är inget community college så kostar ju multum.. tänkte om du kunde svara på några frågor om din skola,skulle verkligen uppskatta det!!
först och främst, fick du hjälp av någon med allt förhansarbete innan du kom iväg, pappersarbete och förberedelser osv? tycker det verkar vara en otroligt lång väg att gå och mycket att ordna innan man är där! .. sedan funderade jag,eftersom det är community college, måste du inte byta till ett vanligt college efter två år då och gå sista åren där? isf, blir det inte en sjukt stor prisskillnad för dig sista åren?
Sedan undrade jag (om du inte tycker det är för personlig fråga) på ett ungefär hur mycket det kostar per termin att vara där, tänker då både skolavgift samt boende. hade du sparat mycket pengar innan du åkte över eller tänker csn lån det mesta?
slutligen, vad är det för "inriktning" du läser? som jag har förstått det så behöver man inte välja från början exakt vad man vill rikta in sig på utan kan välja lite valfritt bland kurserna, men hur bestämms det då vad man får för degree när man är färdig med utbildningen?

Blev en himla massa frågor och text nu, men skulle verkligen uppskatta om du tog dig tid att svara! :)

Svar: Hej Anna!
Haha, ja det var lite frågor det där. Men jag ska försöka svara så gott jag kan.
Jag fick ingen hjälp när det gäller allt pappersarbete och förberedelse innan från någon "professionell", utan jag tillsammans med tre andra vänner från Sverige hjälptes åt med allting, stöttade varandra (tro mig, det behövdes när man gick igenom det där) så på så sätt fick jag ju hjälp. Men annars är man pretty much on your own! Det är en väldigt påfrestande och jobbig process, speciellt om det är tidspress som det var i mitt fall, men det är det värt! :)
Det du ska tänka på är att göra TOEFL-testet så fort som möjligt eftersom det tar ganska lång tid innan man får tillbaka resultatet från det!

Den skolan jag går på nu, BMCC, är ett community college som tillhör CUNY (Community College of New York) och är ett college som man bara kan gå max 2 år på. Jag kommer ta min Associate Degree på BMCC och sen byta till en annan och ta min Bachelor där. Som det ser ut nu vill jag byta till Baruch, men det är ganska svårt att komma in där!

Det är jätteolika hur mycket det kostar beroende på vilken skola man läser på. BMCC är en av de billigare skolorna och kostar 240 dollar per credit. Du måste läsa minst 12 credit för att få studentvisum, så som minst betalar du 2880 dollar/termin. Men sen tillkommer det ju kostnader för böcker och liknande.
Baruch är mer än dubbelt så dyrt, så ja, det kommer bli väldigt mycket dyrare för mig de sista två åren!

Jag går Business Administration, men sen när jag byter skola ska jag läsa Business Management. Det är en hel djungel med majors, så mitt tips är att gå in på alla skolors hemsida och läsa på om dom, och sen måste du se till att du kan transfera alla credits om du som jag ska läsa så högt som en Bachelor Degree.
Hoppas du har fått svar på dina frågor, säg till isåfall! Kram!

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för svaret, var väldigt hjälpsamt för mig! :)

Men hur löste du det med boende? tycker det verkar vara otroligt krångligt och väldigt dyrt. hade du ordnat med det redan innan du åkte över eller löste du det på plats?

Måste man utöver de kurser som man väljer själv även läsa typ grundkurser såsom ex engelska och matte,eller väljer man helt och hållet själv vad man ska läsa?



tack igen för svaren:) blir så otroligt peppad på att åka över när jag läser din blogg, får mig att inse hur mycket jag saknar new york! =)

2012-04-03 @ 00:04:08
Postat av: Hanna

(Skriver på norsk, håper du forstår)

Jeg fant også bloggen din gjennom google, haha. Men dette virket veldig interessant, fikk veldig lyst til å begynne på BMCC nå! :) Er det noen nordmenn der? Hvor lang tid tok hele søknads-prosessen? Si fra hvis det er noe du ikke forstår av det jeg skriver.. :)

2012-04-13 @ 14:05:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test